Bandet i din by

Bandet i din by #6: Timur

Velkommen til artikelserien hvor musikbibliotekar Jonas Guldfeldt Viuff dykker ned i det musikalske vækstlag rundt omkring i de danske byer. Ligesom det er godt at vide hvad der vokser i din baghave, er det også godt at kende bandet i din by. Ingen genre er for snæver og ingen by for lille, så tip os endelig hvis noget spændende musik er begyndt at vokse frem i dit nærområde.

Af Jonas V.

Foto: Line Svindt

Digitale trends fra by til verden
Han har været med siden MySpace-dagene og udgivet sin musik og sin viden på et væld af online medier sidenhen. Timur blev født ind i en kreativ familie, hvor tre af hans fire brødre har spillet musik det meste af deres liv. To af dem på mere traditionelle instrumenter, mens den sidste af de tre brødre har gjort sig som DJ med adskillige projekter under bæltet. Timur selv blev bidt af den amerikanske rapmusik i en meget ung alder, helt specifikt West Coast hiphop med kunstnere som Dr. Dre, Snoop Dogg og Eminem. Også danske artister som Malk de Koijn og Hvid Sjokolade bed sig fast, og mens hiphop ikke blev den eneste genre der skulle stå for Timurs formative, musikalske år, så blev det den mest definitive. Efter at have skrevet lidt rap for sjov i en periode, besluttede Timur sig som 15-årig for at starte den rejse der skulle tage ham videre igennem musikken på både hans lokale scene og det store internet. Jeg synes at historien om hans færd i særdeleshed eksemplificerer hvordan musikbranchen har ændret sig efter tilkomsten af nye digitale platforme og teknologier.

Tidlig tracking på Undomshuset i Odense
Hvis du skal i gang med at rappe, er det meget praktisk at have en storebror der er DJ – især hvis han er flink nok til at ville give dig nogle beats som du kan rappe henover. Man kommer dog kun så langt alene, så til Timurs held, var det muligt at komme på Jeppe Furebys (DJ Dex) raphold på Ungdomshuset i Odense. Dette var i 2009, og samme år fik han gennem MySpace kontakt med Janus Forssling. Janus var en ligesindet fra Svendborg, der havde indrettet sit værelse som et hjemmestudie med selvbygget vokalboks. De brugte en weekend på at skrive og indspille sammen, og den frihed, der var i at kunne finde på et emne, skrive vers om det og hugge det ned på track med det samme, gjorde et stort indtryk på Timur. Nu var det muligt at få sine sange til at eksistere i indspillet form så han selv kunne høre det, vise det til andre og endnu vigtigere – udgive det.

Da Timur når gymnasietiden lytter han nærmest religiøst til dansk og udenlandsk undergrundshiphop. Det er især de stærkeste rimsmede og ordakrobater der tiltaler ham, artister som sætter en stor ære og disciplin i at teste grænserne for sprogets semantiske potentiale sat på vers. Samtidig opstår også hans fascination af støvede, samplebaserede beats, og selve beat-delen begynder at optage ham meget. Her kan nævnes navne som mixtapeserien Spytbakken fra Echo Out og de tidlige udgivelser med Den Sorte Skole. Der er dog ikke noget støvet over udgivelserne af Timurs musik, da han til fulde kommer til at udnytte at man selv kan udgive sin musik online. Især da han starter en gruppe med sin ved Sjurdur.

Det store internet, de mange medier
Timur, Sjurdur og DJ Beatniks sang ”Kærlighad” nærmer sig i dag 100.000 afspilninger på YouTube. Den frihed og tilgængelighed, der er i selv at kunne udgive til et stort publikum, bliver udnyttet til fulde. I dag bruger Timur mange forskellige medier til at komme ud med sin musik, men han inviterer også lytteren med i maskinrummet og lægger videoer på TikTok. På hans YouTube-kanal kan du fx finde et breakdown af hans nye sang ”Sjælen”, hvor han sætter dig ind i hvordan sangen er sat sammen og kommet til. Han har også lavet adskillige musikvideoer og live-videoer, indspillet med dygtige filmfolk fra bl. a. Odense. Sendefladen behøver ikke kun at være audiabel for at kommunikere musik; Timur har forstået at mange af onlinemedierne er visuelt betingede, og det derfor er nødvendigt at producere forskelligartet videomateriale for at komme ud med sine kompositioner. Den store frihed og tilgængelighed, der følger med medier som YouTube, Instagram og Tiktok, betyder at der også er mange flere aktører på markedet end hidtil, og det derfor kan være svært at komme igennem med sin musik. Trends og stil skifter også over tid, og Timur har også været nødt til at udvikle sig med dem, selv om en del af væksten også kommer fra hans egen livsudvikling og musikalske (ud)dannelse. 

Impulsiv elektronik
Det er ikke blevet ved de støvede samples og den gamle West Coast-stil. Efterhånden som Timur er blevet ældre, mere erfaren og har dyrket musikken intenst og over lang tid, har også både hans lyrik og lyd udviklet sig. Teksterne bliver mere voksne og personlige, mens han har en af de mest interessante lyde når det kommer til beats, jeg har hørt. Det kom nemlig så vidt, at Timur tog på konservatoriet for at udvikle sin evner som producer og elektronisk musiker til det yderste. Timur arbejder også i dag bredt som musiker og producer, og producerer ikke kun sin egen musik, men har også spændende samarbejder som DJ, elektronisk musiker, producer, sangskriver og mixer – blandt andre sammen med Kvirr og Junior Brown.

Timur er også en meget impulsiv komponist og musiker, der med konstant kreativitet forsøger at facilitere sin sangskrivning bedst muligt. Han arbejder tit med beat-ideer - nogle gange med samples han selv har optaget af Odenses natteliv, nogle gange mere traditionelt, og har efterhånden opbygget en kæmpe beat-bank. Hvis en ide til en sang pludselig opstår, har han allerede et væld af beats og lyde til rådighed for at kunne arbejde hurtigt videre med den, og ellers er teknologien ved hånden til at kunne lave den rigtige lyd uden alt for store forhindringer.

Selv om han især er formet af det digitale landskab, hvor det hovedsageligt er singler og playlists der former succes i dag, mener han ikke at langformen, albummet, er på vej ud. Han har selv udgivet tre fuldlængder. Hans allerførste udgivelser lavede han på CD, MySpace og som video på YouTube, og efter en årrække med digitale udgivelser på streamingtjenesterne, har han igen valgt at udgive sit seneste værk på CD. Vinylsalget ser også mere fornuftigt ud i dag, og selv om nogle genrer i højere grad end andre mærker til fascinationen af vinylen, er der stadig et grundlæggende håb for det fysiske medium. Og selv om han også er formet af sin tid i Odense og på Fyn, og har selv har gjort meget for at styrke musikken i byen, er ambitionerne også større endnu end de postnumre der udgør Odins Vig, og det bliver spændende at følge hans videre færd igennem det danske musiklandskab.

Tak til Timur for interviewet der ligger til grund for artiklen
- Jonas Guldfeldt Viuff