Guld fra Gemmerne #52 Robot - Shot-Term Beliefs, 2013
Guld fra Gemmerne vol. 3: Dansk Beat
Af Jens B.
Robot – Short-Term Beliefs (2013)
Kasper Rasmussen (trommer & elguitar), Oliver Hoiness (elguitar), Kåre Joensen (bas, akustisk guitar, keys og vokal), Steffen Garhild (Oberheim OX), Lukas Bruun (trommer), Kristoffor Jul (rhodes, orgel), Cecilie Gravesen (vokal), Kristine Waldhausen (kor), Laust Sonne (trommer), Rasmus Juel (kor), Jarno Varsted (blues mundharpe), Johan Lei Gellet (trommer), Claus Hempler (vokal), Mads Tunebjerg (bas), Åsmund Kverneland (Linn Drum).
Der har været en tydelig tendens i Guld fra Gemmerne, at de udvalgte plader er meget gamle. Mange 70’er- og 80’er plader har overordnet præget artikelserien. Jeg må lægge mig fladt ned og sige, at vi primære fokus har været på bands fra de her år, men mere end nogensinde har det været relevant at hive noget musik frem af nyere dato. Dansk rock er utroligt mange ting, det kan vi slå fast nu. Vores LP-samling på Odense Musikbibliotek bugner med musik fra alle aldre (stort set), og der er altid sket meget på den danske rockscene. Short-Term Beliefs er et stærkt album fra 2013, og Kåre Joensen har en tydelig stemme og vision med sin sangskrivning, som lader sig udfolde under hele gennemlytningen. Efter at have lyttet til en del musik af ældre dato fra vores danske rock-samling, er det et sundt indspark med noget musik af nyere dato. Here we go.
Denne plade egner sig til en regnvåd morgen, eller bare til de dage hvor tingene godt må gå lidt langsomt. Rocken kan til tider være hektisk, og alt efter hvor du befinder dig på rockspektret, vil graden af hårdhed variere. Robot har produceret en plade, som grundlæggende lyder godt. Der er ikke mange fingre at sætte på selve produktionen, og det er tydeligt at høre, at der er kælet for enhver detalje på pladen. Endda til en grad, hvor den progressive rocks uforudsigelighed er erstattet med et stramt rollebaseret orkester, som sjældent afviger fra deres respektive pladser i lydbilledet – bandet er en velsmurt maskine. Som årene er fløjet forbi, er rocken i Danmark i høj grad blevet mindre løssluppen, og mere skåret ind til benet i sangenes form og indhold, og Short-Term Beliefs er et godt eksempel på en plade, der ikke leverer lange legende soli, men derimod numre, som er skarpt skåret og med improvisation i begrænset omfang. Forudsigeligheden sikrer en klar retning for det samlede værk, og det kræver meget af et kreativt hold at spille så relativt begrænset hver især, som det lader sig høre på Short-Term Beliefs.
Kåre Joensen har skrevet alle sangene, det vi kan læse til på pladens inner-sleeve. Her finder vi også en perlerække af musikere nævnt under hvert nummer. Der er adskillige folk på trommer, bas og kor, og vi sidder tilbage med indtrykket af, at det er et større kollektiv musikeres samlede indsats, der har fået Kåres sange til at fremstå knivskarpe. Vi har forskellige vokaler på sangene, hvilket jeg synes er et af pladens stærkeste elementer. Vi hører naturligvis Kåre selv synge på flere af numrene – Laughter & Denial, Failure In Disguise, Short-Term Beliefs etc. Udover Kåre hører vi Cecilie Gravesen (som i øvrigt også har stået for pladens cover-art) og selveste Claus Hempler. B-siden begynder sikkert med Speak My Mind, hvor Claus Hemplers vokal tager os overbevisende i hånden, ledsaget af Laust Sonnes indslag på trommer m.fl. Det er et stærkt hold, og musikken fremstår meget helstøbt. Det siger meget om Kåre Jensens ego, at han ikke har behov for at være i front hele tiden. Som sagt spiller han mange af instrumenterne, men alligevel siger det meget om en frontperson at turde trække sig en gang imellem. Det giver et frisk pust hver gang vi hører Cecilie Gravesens smukke vokal, og det bryder lidt med den ellers ret stringente produktion, pladen har. I I Will Be Fine hører vi et godt eksempel på Cecilie Gravesens solide indsats – og det er desuden et af de numre, hvor bandet tør overdrive effekterne en smule. Det klæder musikken. Måske er jeg blevet en smule skadet af at høre to progressive 70’er rock albums i de seneste to artikler, men kontrasten mellem Robot og Thors Hammer er ret ekstrem. Dette bekræfter heldigvis bare, at rocken er mange ting. Det kan være eksperimenterende og grænsesøgende, men det kan også være helt ærlige numre uden for meget ekstra sovs på kartoflerne.
Samtlige sange på Short-Term Beliefs er rolige og alvorlige, og det endda på trods af, at flere af numrene ikke spilles i decideret langsomt tempo, men følelsen af en ballade eller et roligt nummer er der nærmest hele vejen igennem. Selvom de giver lidt mere gas på Laughter & Denial, fremstår musikken på ingen måde hård. Nærmere som popmusik med rockelementer, hvilket er en karismatisk lyd i sig selv. Den tidstypiske 2010’er-elektronikaprægede rock er til stede her, og det hele er mikset til UG+. Short-Term Beliefs er et præmieeksempel på hvor fedt det kan lyde, når man mikser akustiske og elektroniske instrumenter rigtigt sammen. Det giver en helt særlig resonans. Det er fedt med rhodes, elguitar og effekter, men det er godt nok også utroligt rart med nogle knastørre trommer og en baslyd så ren og defineret, som vi hører den her.
Lækker lyd, seriøse numre og et stort hold musikere, der yder sit ypperste for et samlet produkt, som er med til at repræsentere en retning inden for dansk rock, der ikke må negligeres. Kashmir møder Sort Sol – bare uden så meget pigtråd og fandenivoldskhed. Rocken kan være blød og eftertænksom, og Short-Term Beliefs skal høres af rocklytteren, der godt kan lide en anelse forudsigelighed og ikke for mange eksperimenter i musikken. Der er en tydelig retning med pladen, og jeg er sikker på mange ville få stor glæde af at sætte Short-Term Beliefs på pladespilleren.
God fornøjelse med lytningen!
- Jens Samuel Schleicher Bønnerup