Guld fra gemmerne

Guld fra Gemmerne #13 De Buenaventura Luna Sentencias del Tata Viejo – Los Cantores de Quilla Huasi, 1975

I serien Guld fra Gemmerne sættes der fokus på de plader, som er ved at gå i glemmebogen. Følg med mens jeg dykker ned i vores samling og finder spændende musik, der ikke har været hørt længe.

Af Jens B.

Der er ikke sparet på følelserne på denne autentiske plade, hvor vi får en rundtur på 8 numre i ægte macho-argentinsk spillestil. Denne plade er en hyldest til folkehelten Buenaventura Luna, som er en af landets helt store poeter. Desuden var Buenaventura Luna kendt som politisk journalist og for sit udødelige folkemusik-radioprogram ’El Fogon de los Arrieros’ og meget mere. Gruppen Los Cantores de Quilla Huasi leverer her en meget stemningsfuld plade med masser af følelser og fede flerstemmige arrangementer, og akkompagneret af akustisk guitar, mandolin og kontrabas strømmer varmen fra de Sydamerikanske himmelstrøg direkte ind i øregangene og efterlader lytteren med en hjemlig følelse. 

Det næsten klagende følelsesliv, disse mænd udtrykker i både sangstemmer og spillestil er dramatisk og maskulint på en måde, vi sjældent hører i Skandinavien. Herrerne her har intet problem med virkelig at synge igennem med fuld vibrato og masser af indlevelse. Det er alt hvad man kan forvente, når man ser billedet af de fire herrer på pladens bagside (se bilag). Los Cantores de Quilla Huasi spiller overbevisende, og der er ingen tvivl om at dette er en meget sammentømret gruppe, der har spillet sammen i uendeligt mange timer. Los Cantores de Quilla Huasi er en kendt gruppe inden for den argentinske folklore, og de har på indspilningstidspunktet af denne plade været i gang i 20 år med at spille denne type musik og haft en stor rolle i udbredelsen af denne. Musikken er ekspressiv og lever her som den skal, og gruppen virker meget sammenspillet. Vi hører op til flere numre, hvor temposkift bliver brugt som dynamisk virkemiddel, her kan ’Pongan el oido paisanos’ med fordel nævnes, da det her tydeligt kan høres hvordan første del af nummeret spilles rubato. Senere kommer der tempo på, hvorefter formen gentages. Det er en effektiv måde at tilføje energi til musikken, men også en god måde at sætte hhv. sang og musik i fokus. ’Vivir a la par del tiempo’ er også et godt eksempel på et nummer med mange temposkift og fermater. Det er ikke bare akkorder der spilles på pladen, nej det er gennemøvede flerstemmige arrangementer for de instrumenter, der spilles på. Bassen holder sig meget i baggrunden og udfylder den nødvendige rolle i bunden, mens guitarerne er fremme i mixet og fylder på lige fod med sang og melodi. Selvom musikken er en smule ensformig inden for de givne rammer med sang og akustiske strengeinstrumenter, synes jeg ind imellem vi hører nogle rigtig spændende sange med lidt mere uforudsigelige akkordskemaer og modulationer. Her vil jeg gerne fremhæve ’La vida se va a tirones’. Det er en fed duet med masser af spænding i sang og akkompagnement. Der fløjtes i øvrigt også i dette nummer, og det bidrager til den all-round autentiske oplevelse, som jeg mener denne plade er.

Vi hører også en tydelig rød tråd på hele pladen, da alle numre sluttes af med en form for voice-over, hvor der oplæses en fortælling mens musikken spiller i baggrunden. Sentencias del Tata Viejo er denne række fortællinger, som regnes for et af Buenaventura Lunas helt store mesterværker. Det er stadig folkeligt, og det fortæller mig noget om en sammentømret befolkning med en stærk national følelse, som har haft musik, poesi som et samlingspunkt og en fælles kulturbærer. Dette er en utroligt vigtig ting at have til fælles, når man som befolkning gang på gang møder eksistentielle udfordringer. Her bliver musikken et hjem, som de indforståede kan gå ind i, samles og glædes over. Selvom jeg på forhånd ikke kender meget til Argentinas nationale sangskat, kan jeg godt fornemme at der er rigtig meget at lære hvis man først går i gang. Buenaventura Luna var ukendt for mig inden jeg gik i gang med at lytte til denne plade, og der ligger helt sikkert rigtig meget poesi og musik fra hans side, som jeg tror er en god idé at dykke ned i, hvis man gerne vil forstå det argentinske folk og kulturen endnu bedre.  Hvis man gerne vil høre ’lyden af Argentina’, synes jeg denne plade er et rigtig godt sted at starte. Den er gennemskuelig rent musikalsk og alle numrene er meget vellydende og stemningsfulde.

 

God fornøjelse med lytningen,
Jens Samuel Schleicher Bønnerup // Musikbiblioteket