Guld fra Gemmerne #8 Eskimo Songs from Alaska, 1966
I serien Guld fra Gemmerne sættes der fokus på de plader, som er ved at gå i glemmebogen. Følg med mens jeg dykker ned i vores samling og finder spændende musik, der ikke har været hørt længe.
Af Jens B.
De mennesker vi besøger i denne udgave af Guld Fra Gemmerne er yup'ik-folket i Alaska, som jeg via mit lille nøglehul i form af min pladespiller, kan observere gennem en grundig lytning af denne plade. Da jeg ikke forstår hvad der synges og desværre ikke kan finde oversættelser, bliver mit primære fokus i denne omgang de indtryk jeg får af fremførelsen af sangene, og de musikalske virkemidler der præsenteres.
På pladens flotte cover ser vi en person som tilsyneladende svæver elegant over en større menneskemængde. Enten er der tale om en specialiseret springteknik og kraftige benmuskler, eller også er denne person blevet kastet op i luften af de øvrige medlemmer af forsamlingen. Kombineret med de indtryk, jeg har fået af at lytte pladen igennem, vil jeg påstå at indspilningen er lavet under en større begivenhed eller ceremoni. Går man på nettet og læser om dette folk bliver det beskrevet flere steder, at iñupiatfolket har stærke fælles værdier samt en historie, der går langt tilbage.
Da jeg beskrev pladen ’Les Aborigines - Chants et Danses de l'Australie du Nord’, troede jeg ikke man kunne skære ret meget mere ind til benet ift. instrumentering i et band – men på denne plade hører vi musik fremført på utroligt få instrumenter. Groft sagt hører vi sang og tromme. Når jeg hører pladen igennem, bliver det helt tydeligt, at musikken ikke bliver mindre levende af den grund. Så vidt jeg kan høre, har vi en hovedperson/dirigent, som med trommen guider resten af folkemængden igennem sangene. Musikken her bevæger sig nemlig meget organisk, og trommen er motoren. De dynamiske lag er meget tydelige, og selvom melodierne umiddelbart lyder improviserede er dette på ingen måde tilfældet. Måbende må jeg konstatere, at samtlige numre bliver sunget enstemmigt og præcist unisont af mange mennesker hele vejen igennem. Det er meget imponerende. Rent tonalt befinder vi os i et dur-pentatont tonesprog i alle numrene. Melodierne ligner meget hinanden, og det kunne være meget interessant at få en oversættelse på nogle af teksterne. Trommens rolle er central i formidlingen af sangenes dynamik og forløb, dog er det også tydeligt at sangen har lige så stor rytmisk rolle såvel som melodisk. Ofte hører vi tonegentagelser i et givent rytmisk motiv, og ofte sluttes sangene af uden tromme, hvor kun den messende melodi bliver tilbage. Disse enkle virkemidler, som at tage trommen ud af ligningen eller øge tempoet, har stor effekt på denne plade. Derudover er numrene dirigeret og er meget levende i den forstand, at musikerne ikke arbejder med en striks metrisk fornemmelse, men nærmere fraser, som bliver gentaget i forskellige tempi og variationer.
Efter flere gennemlytninger af pladen, sidder jeg tilbage med flere spørgsmål end da jeg startede lytningen, og jeg kan ikke lade være med at bemærke at titlerne på pladen er meget opfindsomme, i forhold til hvor meget numrene egentlig minder om hinanden.
Der er titler som: ’How much will i get for ivory cutting’, ’Cowboy Song’, ‘Eskimo Rock ‘n Roll’ og ‘Guitar Song’. Sidstnævnte dog uden guitar – måske er det lige til den opfindsomme side at kalde en sang uden guitar ’Guitar Song’? Hvordan kan de skelne mellem numrene? Det bliver præsenteret klart og tydeligt på hele b-siden, hvilket nummer de skal til at spille, men jeg synes numrene er svære at skelne fra hinanden. Hvordan kan numrene have disse opfindsomme titler? ’Rise up Helicopter, like a bird’ pirrer virkelig min nysgerrighed, men jeg får ikke meget information fra musikken. Måske svinges noget rundt i luften, som vi af gode grunde ikke kan få med bare ved at lytte. Der nogle fælles træk, som går igen på pladens numre
Man må sige at dette er en spændende og original lytteoplevelse, som også efterlader en del spørgsmål. der står ikke meget beskrevet i pladens cover, men jeg er sikker på at man kan få meget ud af denne plade, hvis man interesserer sig for dette folkefærds kultur og historie. Det er et ægte og råt for usødet samtidsbillede af, hvordan musikken her lyder i de autentiske rammer.
God fornøjelse med lytningen,
Jens Samuel Schleicher Bønnerup // Musikbiblioteket